Shellack, fransk manikyr, akryl – nageltrenderna som banar väg för en ny generation företagare
Globalisering och digitalisering. Två faktorer som kommit att få långtgående konsekvenser för svensk arbetsmarknad. I en global och allt mer digitaliserad ekonomi har kombinationen utbud och efterfrågan aldrig haft lättare att mötas. Nya skönhetstrender online erbjuder inte bara tacksamma möjligheter att bygga varumärke – utan banar även väg för konkreta affärer och en helt ny generation företagare.
I början av 90-talet var en sofistikerad fransk manikyr något av det hetaste du kunde ha på tassarna. Nu skriver vi 2019 och den franska manikyren gör som alltid något av en traditionell comeback när april-solen börjar svepa in oss i sitt mjuka ljus. Till skillnad från det glada 90-talet har dock den franska manikyren nu fått sällskap av otaliga nya nageltekniker och utsmyckningar som numera är tillgängliga för oss.
Sverige har fortfarande en lång väg att gå innan vi exempelvis kan jämföra oss med antalet nagelsalonger per capita i USA, men även här har globaliseringen demokratiserat skönhetsmarknaden rejält. För några år sedan tog shellack många av oss med storm – once you pop, you can’t stop, det är svårt att gå tillbaka till vanligt nagellack när man vant sig vid att beundra sina glänsande, vackra och härdade salongsnaglar.
Skönhetsbranschen har historiskt sett dominerats av kvinnor. Kvinnliga företagare, kvinnliga anställda: nagelteknologer, frisörer, kosmetologer. Kanske är det också därför som det skrivs så lite om en starkt kommande trend; en ny generation egenföretagare som ploppar upp tack vare den starka nageltrenden. Det är fantastiskt glädjande att se hur allt fler vågar satsa på sin dröm genom egenanställning, som alltså innebär att du kan åta dig projekt inom ditt gebit, utan att behöva starta aktiebolag eller egen firma.
En egenanställning är perfekt framförallt för dig som kanske har oregelbundna inkomster i det lägre intervallspannet. Att kasta sig ut direkt från en tillsvidareanställning till att driva eget kan dock av de flesta upplevas som ett stort och skrämmande steg. Som egenanställd –som det kallas när du fakturerar och hantera din administration via ett egenanställningstjänst – kan du istället pröva dig fram i ditt eget tempo när du testar din affärsidé. Du tar de uppdrag som du vill, informerar din egenanställningstjänst om vilket belopp som ska faktureras, därefter sköter de löneutbetalningen in på ditt konto precis som vanligt och du slipper all administration och skattehantering, som kan vara nog så omfattande att sätta sig in i som ny företagare.
Inom nagelbranschen är det här ett vanligt förekommande sätt att starta sin karriär. Vanligt är att man börjar med att hyra en stol hos en större salong och därefter börjar man arbeta upp sin egen kundstock av lojala och återkommande kunder. Förhoppningsvis går vi äntligen en framtid till mötes där vi slutar att se ner på skönhetsbranschen som ytligt. För en sak är säker: Beauty is business.